12 ביולי 2010

עוד פינגוין וקצת מחשבות על GNU GPL


הנה עוד פינגוין שעיצבתי
הפעם זה אותו פינגוין שעשיתי פעם קודמת
רק שהפעם זה הפינגוין מלאך עם עיניים ירוקות שונות וצבעתי אותו ב GIMP
גם אותו אני משחררת ברשיון FAL.


קצת מחשבות על קוד פתוח ותכנה חופשית
חבר שלי אמר לי שתכנה חופשית היא תכנה שמבוססת על עיקרון של שמירת החופש
ישנה הגדרה של מהי תכנה חופשית שמבוססת על הגדרת 4 חופשים של אחד ממיסדי התנועה של התכנה החופשית שחבר שלי רוצה שהוא יהיה גורו שלי משום מה ושמו ריצרד סטולמן...

יש גם עניין אישי שלי שאני מתנגדת באופן אישי לגורואים ולאמירה שמישהו ספציפי אחראי לקיום הקוד הפתוח והתכנה החופשית... אבל זה עניין של השקפה. כשאני קוראת את מה שכתבתי שוב זה נראה ומתפרש אולי כקנאה...
אבל זה ממש לא קנאה.
אני כן חושבת שריצרד סטולמן ראוי להערכה העניין הוא שאני חושבת שלא רק הוא ראוי להערכה
וגם מי שעושה צעדים קטנים בקוד פתוח גם זה ראוי להערכה ולציון.
תמיד שבוחרים להגדיל ולפאר תרומה של מישהו על פני תרומתם של אחרים זה לא הוגן ואולי אפילו שקרי
זה יוצר מצב של פוליטיקה ויש את העניין של תחרותיות על צומת לב ומעמד כביכול...
כן כן זה אכן סוג של מוטיבציה לתיכנות והשגת השגים
העניין הוא שמי שקרא את "המשפט האחרון של פרמה" ויודע שתחרויות מהסוג הזה עלולות גם להוביל לקנאה ורצח.
בגלל זה אני נוטה לדכא את הסוג הזה של המוטיבציה כמוטיבציה לקידום עניינים
בגלל זה אני נגד תחרותיות משום שמדובר בקהילה...
ואני חושבת שכולם ראויים להערכה ולא רק ריצרד סטולמן... העניין הזה יוצר דינמיקה פוליטית שאני לא מעודדת.
אני גם לא אוהבת שמשתמשים באמצעים כאלה כי בסופו של דבר מישהו נפגע
ותמיד מישהו נפגע. וזה תמיד מישהו שלא מגיע לו להפגע.

בקשר לרעיון של תכנה חופשית המוגדרת כתכנה המאפשרת 4 חופשים
1. חופש כלכלי - לכן היא חינם
2. חופש יצירה - מאפשרת לשנות אותה על פי צרכים אישיים והיא בקוד פתוח.
3. חופש מסחר - מאפשרת העתקה חוקית ואף מכירה בתשלום והפצה
4. היא שומרת על החרויות האלה ומחייבת את המשתמשים והמפתחים לשחרר את מה שהם יוצרים גם באותו רישיון של תכנה חופשית.

לעומתה תכנה בקוד פתוח מאפשרת גם לסגור את הקוד ולא לשחרר את היצירות הנגזרות ברשיון חופשי כמו BSD
זה מה שחבר שלי הסביר לי.

לכן מסתבר שאני נגד תכנה חופשית ובעד קוד פתוח
משום שאני חושבת שבהגדרה של תכנה חופשית מונעים את חופש הבחירה של היוצר על פי הרגשתו הכללית אם בא לו שהקוד יהיה סגור או פתוח ובעצם בתנאי סוג הרשיון של תכנה חופשית מונעים באיזה שהיא דרך ממישהו לבחור.

ברור שיש הרבה סיבות של למה כן למנוע ממישהו חופש בחירה או חופש בכלל... אבל עצם זה שזה מונע ומחייב ודורש זה מה שגורם לי לחשוב שבעצם ההגדרה של תכנה עם המושג חופש יש איזה שהוא מצג שקר כי לא מדובר באמת בחופש לבחור.

ולכן המושג הזה אכן מאפשר כמה חופשים אבל עצם זה שהוא מנכס לעצמו את המילה "חופשית" כשזה לא כל החופשים זה באיזה שהוא מקום נתפס אצלי כמושג שקרי.
והיות שאני נגד שקרים יצא איפוא שאני בעד קוד פתוח שלדעתי מאפשר הרבה יותר חרויות מאשר תכנה חופשית.

אפשר לעודד תרומה לקהילה וזה אכן דבר רצוי וחיובי... אבל זה לא משהו שצריך להעשות בכפיה אילוץ או התניה.

מי שלא רוצה להיות במקום ההוא מרצון אמיתי שלא יהיה שם בכלל.

תגובה 1:

  1. אם היית עושה באינקסקייפ היה טעם ברישיון חופשי, אם עשית בגימפ גרפיקה ב־raster, אני יכול מקסימום לצייר על זה או למחוק את זה אבל בשום פנים ואופן לא להזיז את הקווים שאת ציירת (לא באופן אינטואיטיבי בכול אופן).

    בסך הכול עבודה נחמדה, מסרי לנדב ד״ש ממני!
    בברכה,
    ירון שהרבני

    השבמחק